Waar ging Nederland met vakantie?

26 september 2016

trivago Zomeroverzicht 2016

Hotelovernachtingen in eigen land waren deze zomer een stuk populairder dan vorig jaar, zo blijkt uit onderzoek van hotelvergelijkingssite www.trivago.nl. Waar in de zomer van 2015 ruim een kwart (27%) van de hotelbezoekers koos voor een hotel in eigen land, steeg dit percentage dit jaar naar één derde (33%). Vooral Scheveningen steeg dit jaar enorm in populariteit. De populariteit van de Zuid-Hollandse kustbestemming steeg deze zomer met 65% ten opzichte van het vorig jaar en was daarmee deze zomer de populairste hotelbestemming onder Nederlanders.

Deze zomer bleven Nederlandse hotelgasten veel vaker in eigen land dan in 2015. De interesse in een hotelbezoek in eigen land steeg deze zomer met 24%. Veel buitenlandse bestemmingen die vorig jaar nog veel bezocht werden zijn deze zomer een stuk minder populair. Onder de meest populaire bestemmingen zijn het vooral Frankrijk, België, de VS en Thailand die (met meer dan 20%) in populariteit zijn gedaald. Spanje is deze zomer de uitzondering; Spanje kon deze zomer rekenen op een populariteitstijging van 17%.

zomeroverzicht_2016_1

Het Nederlandse hotelgastaandeel van internationale hotelbestemmingen in de zomer van 2015 en 2016.

Populairste bestemmingen

De populairste hotelbestemming van deze zomer is Scheveningen. De kustbestemming kon deze zomer rekenen op 3,35% van de Nederlandse zoekopdrachten. Dit is een stijging van 65% vergeleken met vorig jaar. Toen was Scheveningen goed voor slechts 2,03% van de Nederlandse zoekopdrachten en kwam in populariteit pas op de zesde plaats.

De meeste andere populaire bestemmingen gaan er in populariteit op achteruit. Amsterdam was deze zomer iets minder populair dan vorig jaar, -4,76% en staat daarom met een populariteit van 3,2% van het totaal aantal zoekopdrachten op nummer twee. Londen en Berlijn nemen plaats vier en zes in op de lijst. Beide steden konden deze zomer rekenen op ongeveer 15% minder belangstelling dan vorig jaar. Alleen Barcelona is met een stijging van 3,6% iets populairder dan vorig jaar en komt daarmee op nummer 5 terecht.

zomeroverzicht_2016_2

De populariteit van de meest gezochte hotelbestemmingen van deze zomer in 2015 en 2016.

Sterke dalingen

Parijs was vorige zomer nog de meest populaire hotelbestemming voor Nederlanders, maar het animo voor de Franse hoofdstad daalde deze zomer met 37,33%. Parijs komt daarom met een populariteit van 2,72% op nummer drie terecht. Belgische steden zijn een stuk minder populair dit jaar; de populariteit van Gent daalde deze zomer met 28%, Antwerpen met 33% en Brussel met zelfs 52%. Duitse steden daalden iets minder sterk; Berlijn, München en Düsseldorf daalde met ongeveer 15%, Hamburg met 20% en Keulen met 32%.

Bestemmingen verder van huis zijn eveneens minder populair. Rome en Venetië daalde deze zomer 13% in populariteit, New York met 19%, Bangkok met 32% en Istanbul daalde met 43%.

Nederland deze zomer populair

De meeste bestemmingen in eigen land waren deze zomer een stuk populairder dan in 2015. Waar in de zomer van 2015 slechts een kwart van de Nederlandse boekers kozen voor Nederlandse bestemmingen, is dit aandeel in 2016 gegroeid naar één derde; een groei op jaarbasis van 25%. Steden als Maastricht (+28%), Rotterdam (+12%), Utrecht (+40%), Haarlem (+30%), Groningen (+30%) en Leiden (+36%) werden deze zomer veel vaker gezocht dan vorig jaar.

zomeroverzicht_2016_3

De populariteit van de meest gezochte Nederlandse hotelbestemmingen van deze zomer in 2015 en 2016.


Over trivago

Op www.trivago.nl vinden reizigers het ideale hotel tegen het beste tarief. trivago is een metazoekmachine voor hotelprijzen, waar de prijzen van meer dan 1.000.000 hotels worden vergeleken op meer dan 250 boekingssites. Gecombineerd met 175 miljoen geïntegreerde hotel reviews en meer dan 19 miljoen foto’s is trivago de ideale bron voor objectieve en onafhankelijke hotelinformatie. Sinds haar oprichting in 2005 is trivago uitgegroeid tot een internationaal fenomeen met maar liefst 120 miljoen bezoekers per maand.

1Dit persbericht is auteursrechtelijk beschermd

Persberichten van trivago mogen alleen vrij gepubliceerd worden met een referentie naar www.trivago.nl.

Abonneren op persberichten van trivago kan door te e-mailen naar: jules.dijkstra@trivago.com.