Reisgewoonten: Android vs iOS

18 oktober 2016

Reisgewoonten van de iOS/Android gebruikers

Technologie is zo normaal geworden dat de keuzes voor het ene of het andere product aan zeer persoonlijke voorkeuren onderhevig zijn. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk de smartphone of tablet computer; ga je voor het Android systeem van Google, of voor het iOS systeem van Apple?

De voorkeuren van de Android of iOS-gebruikers gaan echter veel verder dan alleen de keuze voor een type telefoon, tabletcomputer en besturingssysteem. Hotelvergelijkingssite www.trivago.nl onderzocht de verschillen in gewoonten en de voorkeuren van Android en iOS-gebruikers in Nederland bij het boeken van een hotel.

iOS-gebruikers geven meer uit

Gebruikers van een iOS device geven gemiddeld €20 per nacht meer uit aan een hotelovernachting. Waar Android-gebruikers kiezen voor overnachtingen met de gemiddelde waarde van €108 per kamer per nacht, kiezen de iOS-gebruikers voor overnachtingen met een gemiddelde waarde van €128 per kamer per nacht. Dit is 18,5% meer dan de Android gebruikers. Daarnaast blijven iOS-gebruikers ook langer. Het hotelverblijf van iOS-gebruiker is gemiddeld 11% langer dan het verblijf van een gebruiker van Android.

Er kan daarnaast ook gesteld worden dat Android gebruikers iets prijsbewuster zijn. Hoewel Android gebruikers gemiddeld €20 per nacht minder uitgeven is de gemiddelde beoordeling voor de gekozen hotels vrijwel hetzelfde. Het is dus niet zo dat Android gebruikers slechte hotels boeken, integendeel zelfs; Ze kiezen goed aangeschreven hotels voor een lagere prijs.

Voor Android gebruikers is de prijs essentieel

Voor Android gebruikers is de filter voor prijs het belangrijkst. Deze wordt bij het kiezen van een hotel het vaakst gebruikt. De filter voor de hotelbeoordeling komt voor Android-gebruikers op de tweede plaats de sterrenclassificatie komt op de derde plaats. Voor iOS-gebruikers is dit precies andersom; het aantal sterren is voor de iOS-gebruiker de meest essentiële filter, daarna volgen de gemiddelde beoordeling van het hotel en de prijs van het hotel.

Qua faciliteiten zijn de voorkeuren van de twee groepen vrijwel gelijk. Voor zowel iOS als Android gebruikers geldt dat de aanwezigheid van ontbijt de belangrijkste faciliteit is. WiFi komt

iOS-gebruikers zoeken meer luxe

iOSvsAndroid_Sterren_NL

Percentage mobiele zoekopdrachten van Android en iOS-gebruikers, per sterrenclassificatie.

De gebruikers van Apple-devices kiezen vaker voor de luxere viersterrenhotels of vijfsterrenhotels dan gebruikers van Android-devices. Daar staat tegenover dat onder Android-gebruikers de hotels met twee of drie sterren populairder zijn.

Android gebruikers zijn ochtendmensen, iOS-gebruikers zijn avondmensen

iOSvsAndroid_Uren_NL

Percentage mobiele zoekopdrachten van Android en iOS-gebruikers, per uur van de dag.

Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar Android gebruikers zijn vaker ochtendmensen en iOS-gebruikers zijn vaker avondmensen. In het zoekgedrag van de gebruikers komt dit duidelijk naar voren. In de ochtend zoeken de Android-gebruikers vaker naar hotels dan de iOS-gebruikers. Tussen vijf en zes uur ’s middags draait dit om; in de avonduren zoeken de iOS-gebruikers veel meer dan de Android gebruikers. Voor beide groepen ligt de piek wel in de avonduren, rond 9 uur ’s avonds wordt het meeste naar hotels gezocht.

Telefoon populairder dan tabletcomputer

iOSvsAndroid_Device_NL

Percentage mobiele zoekopdrachten van Android en iOS-gebruikers, naar verhouding van smartphones en tablets.

Via de smartphone wordt veel vaker naar hotels gezocht dan via een tabletcomputer. Toch verschilt de populariteit van de verschillende apparaten tussen gebruikers van Android en iOS. Android gebruikers hebben de sterkere voorkeur voor de smartphone dan gebruikers van iOS. Slechts 13% van de Android-gebruikers zoekt hun hotel via een tabletcomputer; onder de iOS gebruikers is dit 32%.


Over trivago

Op www.trivago.nl vinden reizigers het ideale hotel tegen het beste tarief. trivago is een metazoekmachine voor hotelprijzen, waar de prijzen van meer dan 1.000.000 hotels worden vergeleken op meer dan 250 boekingssites. Gecombineerd met 175 miljoen geïntegreerde hotel reviews en meer dan 19 miljoen foto’s is trivago de ideale bron voor objectieve en onafhankelijke hotelinformatie. Sinds haar oprichting in 2005 is trivago uitgegroeid tot een internationaal fenomeen met maar liefst 120 miljoen bezoekers per maand.

1Dit persbericht is auteursrechtelijk beschermd

Persberichten van trivago mogen alleen vrij gepubliceerd worden met een referentie naar www.trivago.nl.

Abonneren op persberichten van trivago kan door te e-mailen naar: jules.dijkstra@trivago.com.